Brystryg

En brystryg er området imellem nakke og lænd. Det er en ret ubevægelig del af rygsøjlen sammenlignet med nakke og lænd.

Brystryg

Det er en ret ubevægelig del af rygsøjlen sammenlignet med nakke og lænd. Bevægelighed og korrekt bevægelse er imidlertid uhyre vigtig, også i dette område af kroppen, da vores vejrtrækning jo foregår i brystkassen (20-22.000 gange i døgnet). En lille ubalance i bevægelsen omkring brystkassen vil således blive gentaget et meget stort antal gange og dermed kunne få stor betydning i bevægeapparatets generelle funktionalitet.

Ligeledes er mange af vores grundlæggende bevægemønstre centreret omkring midten af brystryggen, da programmeringen af disse bevægeprogrammer sker, medens vi er helt små og lærer at løfte os op på albuerne, rulle rundt, kravle osv. I denne udvikling spiller brystryggen en stor rolle. Derfor får skader, låsninger og immobilitet i denne del af ryggen stor betydning for resten af bevægeapparatet og kan afstedkomme smerter fjernt fra brystryggen.

Det er et område som ofte udfordres af kompensatoriske muskelspændinger og deraf følgende ledlåsninger, og sjældnere af større overbelastnings-skader og diskusprolapser.

Langs rygsøjlen, fra nakke regionen til den nederste del af rygsøjlen, befinder rygstrækker muskulaturen sig.

Dette er en muskelgruppe, som er yderst påvirkelig overfor skævheder i rygsøjlen. Er der skævheder, bliver musklen kronisk forlænget på den ene side og kronisk forkortet på den modsatte side. Dette giver spændinger, da muskulaturen således overbelastes.

Spændingerne medvirker til, at de led, som muskulaturen hæfter på, har tendens til at låse sig fast og at den omkringliggende muskulatur også bruges forkert. Således breder spændingerne sig snart til alle dele af bevægeapparatet i området.

Da brysthvirvelsøjlen er den mest ubevægelige del af rygsøjlen (på grund af ribbenene) føles spændingerne ofte først i dette område. Det kan være, og er meget ofte, spændinger, som stammer fra andre dele af rygsøjlen (eksempelvis nakken). Får disse spændinger lov til at forblive ubehandlede, er de ofte et forstadie til ”facetledssyndrom ” (se dette).

Særligt ved stillesiddende arbejde kan disse spændinger være udtalte og meget generende. Psykiske spændinger føles også ofte i dette område. Behandlingen, såfremt årsagen er skævhed i rygsøjlen eller anden dysfunktion i bevægeapparatet, er en kombination af korrektion af arbejdsstilling, frigørelse af fastlåste led i rygsøjlen ved manipulationsbehandling, massage af infiltrerede muskler, samt fysisk aktivitet (f.eks. styrketræning eller svømning 2-3 gange ugentligt).

Yderligere relevante spørgsmål angående spændinger mellem skulderbladene kan rettes til info@kiropraxis.dk

De færreste tænker over at ribbenene går fra brystet og hele vejen om bag på ryggen, hvor de har ledforbindelse med ryghvirvlerne i brysthvirvelsøjlen).

Ribbenene bruges af kroppen til at beskytte de organer, som befinder sig i brystkassen (lunger, hjerte o.s.v.) samt til at medvirke ved vejrtrækning. Når vi trækker vejret indad, sker det ved, at der dannes et undertryk i lungerne, hvorved luften suges ned. Dette undertryk skabes af åndedrætsmusklen i mellemgulvet (diafragma) og ribbenene.

Imellem ribbenene findes der såkaldte interkostal muskler. Er der problemer med ledfunktionen mellem ribben og ryghvirvel kan leddet sætte sig fast. Dette gør ofte vanvittigt ondt og beskrives af patienter ofte som at have ”fået en kniv i ryggen”. Smerten kan føles meget dyb og fejlfortolkes ofte som hjertesmerter. Dyb vejrtrækning og enhver bevægelse af brystkassen forværrer smerten. Ofte breder smerten sig ud langs ribbenene langs interkostal muskulaturen.

Den meget kraftige smerte er heldigvis sjældent udtryk for, hvor alvorligt problemet er. Det løses oftest forholdsvist let ved manipulationsbehandling samt isterapi (15 min. en gang i timen).

Det er naturligvis vigtigt at hjerteproblemer udelukkes, før man kan være sikker på, at ribbenet er årsagen til smerterne.

Yderligere relevante spørgsmål angående ribbenssmerter kan rettes til info@kiropraxis.dk

Facetledssyndrom er en hyppigt forekommende lidelse, som de fleste vil referere til som ”hold i ryggen, mellem skulderbladene”.

Det karakteriseres af en pludseligt opstået fastlåsning af et eller flere led i brysthvirvelsøjlen, som giver akut smerte og kraftige muskelspændinger i området imellem skulderbladene, forværret ved stort set enhver bevægelse og ofte også ved vejrtrækning og hosten/nysen/grinen. Patienten fortæller ofte, at det føles som at have “en kniv i ryggen”.

Trods de til tider intense smerter er det normalt ikke nogen alvorlig eller kompliceret lidelse. Smerterne stammer fra et fastlåst og hævet led, det såkaldte facetled. Da leddet er hævet stiger trykket i leddet markant og enhver bevægelse eller forøget sammentrykning af ledfladerne får smertereceptorerne i ledkapslen og det omkringliggende væv til at sende signaler om smerte til hjernen. Hjernen svarer ved at begrænse yderligere bevægelse i området ved muskelsammentrækning af den omkringliggende muskulatur. Således ledsages ledfastlåsningen meget hurtigt af spændinger i muskulaturen.

Målet med den kiropraktiske behandling er at løsne det fastlåste led ved manipulation samt at afslappe muskulaturen ved massage. og øvelser.

Symptomerne ved facetledssyndrom fortager sig til tider af sig selv, men er problemet ikke forsvundet indenfor et par dage eller er problemet tilbagevendende, bør kiropraktoren opsøges, da et ellers simpelt problem kan blive kompliceret. Dette fordi de meget kraftige muskelspændinger hurtigt spreder sig og involverer flere og flere muskler, hvilket kan besværliggøre manipulationsbehandlingen og nødvendiggøre et længere og mere omfattende behandlingsforløb.

Yderligere relevante spørgsmål angående thorakalt facetledssyndrom kan rettes til info@kiropraxis.dk

Eller kom forbi vores klinik på østerbro.